středa 16. listopadu 2016

Moje oblíbené potravinové doplňky - betaglukany

Pěkný den,

minule jsem vám slíbila, že další článek již bude zaměřen přímo na doplněk stravy, který je určen přímo na imunitní systém. Tak tady ho máte, doufám, že se vám bude líbit.
V podstatě si myslím, že ho můžete brát jako takový malý tip na vánoční dárek třeba pro rodiče nebo nějaký doplňkový dárek navíc :)
 
Vlastně se nedá říct, že bych vám chtěla doporučit přímo nějaký konkrétní doplněk od konkrétní firmy. Spíš bych jen chtěla popsat svoje pozitivní zkušenosti s přípravky, které obsahují betaglukany.
 
O betaglukanech jsem se dočetla někdy cca před 10ti lety, ani nevím už kde, ale tehdy mě velice zaujaly. Od malička jsem měla problémy s častou nemocností, trpěla na záněty vedlejších nosních dutin, podstoupila několik operací a už mě to přestávalo bavit. Proto jsem se rozhodla takhle jednou na podzim je začít užívat. Koupila jsem si glukan s nejvyšší čistotou a dávkou v 1 tobolce, který jsem našla na trhu a opravdu jsem byla po dobu podzimu a zimy výrazně zdravější. (věř a víra tvá tě uzdraví?? - taky možnost).
 
Od té doby si ráda glukanové kůry k nástupem podzimu nasazuji. Pravda, už si tak nehlídám čistotu preparátu, což bych měla!! A slibuju, že zase začnu.

Oč přesně, že se jedná?
Betaglukany jsou přírodní polysacharidy, které podporují obranné reakce organismu. Jejich účinek lze pozorovat jak proti onemocněním bakteriálním, tak například plísňovým. Studiem glukanů se zabývají vědecké týmy po celém světe a jejich výzkumy naznačují/prokazují, že denní užívání této látky výrazně stimuluje obranný systém organismu. Přičemž údajně nebyly prokázány žádné nepříznivé interakce s jinými léčivy a nebyly zaznamenány nežádoucí účinky ani při dlouhodobém užívání.
 
Kde se berou?
Glukany jsou obsaženy v nejrůznějších zdrojích. Obahuje je droždí, mořské řasy, nejrůznější druhy hub nebo například obilí. Ve světe jsou izolovány z takových zdrojů, kterých je v dané lokalitě dostatek, případně nadbytek. V Asii jsou to často houby, v Evropě se setkáváme nejčastěji s glukany kvasničnými. Dle prof. Dr. Václava Větvičky, Ph.D. jsou biologicky nejúčinnější glukany izolované z kvasnic. (nedokážu posoudit)

 


Jaké mají mít betaglukany účinky?
Jak bylo řečeno již výše, betaglukany posilují imunitu organismu prostřednictvím působení na makrofágy a zvyšování počtu imunocytů.  Udává se, že užívání betaglukanů podporuje výrazně hojení pooperačních stavů, čímž snižuje riziko úmrtí na sepsi.
Dle Japonských studií současné nasazení betaglukanů s chemoterapií prodlužuje délku přežití pacientů. Jsou totiž popsány účinky glukanu na krvetvorbu po chemoterapii stejně tak jako po ozáření.
 
betaglukany dále slibují:
  • snížení cholesterolu
  • optimalizaci krevního cukru
  • urychlení hojení popálenin a dalších kožních poranění
  • zmírnění psychického stresu udržením hladiny hormonu kortikosteronů
  • zpomalení rozvoje diabetu
  • zesiluje účinek antibiotik
Preparáty s betaglukany lze užívat jak preventivně, tak při akutním či chronickém onemocnění.

Jak vybrat vhodný preparát?
Při výběru vhodného potravinového doplňku bychom se měli soustředit na čistotu glukanu v preparátu. Dočetla jsem se, že 200mg 50% glukanu má menší účinky než 100mg 95% glukanu. Důvod tohoto jevu zatím není vědecky zdůvodněn.
Doporučuje se užívání betaglukanu s čistotou vyšší než 70 - 75%.
 
Uvádí se, že přípravky s betaglukany by neměly být kombinovány s mnoha dalšími účinnými látkami, výjimkou je především vitamín C, který má na glukany synergický efekt.
 
Jaká je optimální denní dávka?
100 - 200mg u zdravého jedince; 500mg u nemocného jedince
 
 


Jak hodnotím tyto preparáty já?
Já beru v současnosti betaglukany od Apotexu, přiznám se, že jsem vybírala podle poměry ceny a dávky glukanu v 1 tobolce. Čistota glukanu je 70%, což není úplně nejideálnější, ale není to ani tragédie. Zatím nevidím rozdíl mezi tímto preparátem a jinými, které jsem brala.
 
Pravdou je, že co jsem začala s těmito podzimními kůrami, přestala jsem být nemocná v takové míře jako dřív. Dokud jsem chodila do školy, ležela jsem doma s antibiotiky několikrát do roka, co jsem začala s glukany a chodit do práce, nemocnost se výrazně omezila. Určitě bývám nachlazená, často mám rýmu atd., ale nedostavují se vážnější infekce dutin ani močových cest, které je třeba léčit antibiotiky, jako tomu bylo dřív.
 
Nejsem schopna vám s určitostí říct, jestli je to způsobeno těmito preparáty nebo jinými faktory - omezení stresu??? I když v práci bylo stresu až až :)
 
Osobně se domnívám, že to s betaglukany souvislost má. Nicméně za všelék a zázrak bych je nepovažovala, ačkoli mnohé články je tak mohou prezentovat.
 
 
Máte zkušenosti s betaglukany? Zaujaly vás? Vyzkoušíte je?
 
Mějte krásný zbytek dne, Meduňka.


2 komentáře:

  1. Ahoj, ja jiz delsi dobu pouzivam tyto https://www.lekarnasporilov.cz/1-1-2/5prevemax-imunit-nukleotidy-betaglukan-tbl-60-20.html a jsem naprosto spokojena. Krevni vysledky se mi diky tomu rapidne zlepsily.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý večer, já nejraději nakupuji doplňky stravy tady, na tomto webu. Teď jsem tam například objevila super koktejl Formula 1. Moc mi chutná a má opravdu bezvadné složení pro lidi, co sportují! :-) Jinak tam objednávám i proteiny, vitamíny, kolagen a tak podobně. Oproti jiným obchodům mají totiž i super ceny!

    OdpovědětVymazat

děkuji za vaše milé komentáře, vzkazy a náměty